onsdag 13. oktober 2010

Cuenca: det beste av det meste

I helga besøkte vi Cuenca - en by omgitt av fjell og med omgivelser ganske like en norsk sommer. Denne helga fikk jeg brukt gensrene, skjerfet og jakken min og jeg gikk med tett sko hele helga. Det er jammen lenge siden sist jeg gikk så godt kledd!

Fjellene rundt Cuenca - nydelig utsikt!

Det regnet godt på fredagen, - det første skikkelige regnet jeg opplever i Ecuador. - Dere må ikke tro at jeg har savnet det altså;) Cuenca gav oss ei frisk fjelluft å puste inn, og klimaet var som en norsk sommer med skiftende vær hvor man merker godt om sola er fremme eller gjemmer seg bak skyene.

Denne helga var ganske typisk turisthelg hvor vi så serverdigheter og spiste mat som man får i denne byen. Her kommer en del bilder om noe av alt vi brukte dagene på:

Det nydelige blomstermarkedet! Farmor og Tante: HER hadde dere likt dere:)

Det bor mange indianere i og rundt Cuenca. Damene utpeker seg med utseendet sitt. De er ganske lave, har svart langt hår, går i foldete skjørt og bærer gjerne noe tungt på ryggen i et slags tøystykke. Flere av dem går med den berømte Panamahatten. Damene kalles "Cholitas".

Ei "Cholita", Elisabeth og meg

Cui (marsvin) på grillen

Lørdag åt vi et herremåltid:) Marvin stod på menyen med mye bra tilbehør. -Og det smakte godt! Dette er nemlig en typisk rett for fjellområdene i Sør-Amerika. Vi får det for eksemple ikke servert ved kysten. Vi fikk se tilberedningen av kjøttet på grillen. Bildet: De hvite marsvinene er nettopp lagt på grillen, mens de brune er ferdigstekte. Nam!

Jeg ser på at hatten min tilpasses
Jeg besøkte et Panamahatt-museum med flott omvisning og stor butikk med mulighet for tå spesialbestille hatter. Her kommer en fakta: Panamahatten kommer fra Ecuador! - Det skulle en ikke tro på navnet. Den hvite hatten med det svarte båndet og den klassiske formen ble nemlig bruk av arbeiderne som bygget Panamakanalen. Og av forbireisende fikk den sitt navn og  i ettertid har den beholdt dette geografisk misvisende navnet.

Maria(medvolontør) har bodd i Cuenca før. Hun tok oss med på et sted vi spiste spyd med jordbær og/eller brownies dyppet i rennende sjokolade. For en delikatesse! Utrolig godt:) Det måltidet var en forsmak på himmelen for meg!

HELT FANTASTISK!!!!

Jeg besøkte en dyrehage med mange kryp både til vann og til lands. Artig med guide på spansk uten noen som kan hjelpe med oversettelsen. Jeg tror jeg fikk med meg det viktigste av det hun sa:)

Det var fint at det var noen centimeter med glass mellom denne karen her og meg.

På vei til og fra Cuenca kjørte vi gjennom en nasjonalpark. På bildet står vi på 4166 moh. Jeg kjente høyden på kroppen bare ved å sitte i bilen og gå fra bilen og opp det lille stykket til stedet vi knipset bilde. Ikke lurt med noen stor fjellbestigning på meg her i Ecuador...
Hele gjengen høyt over havet:)

2 kommentarer:

  1. Hei på deg ! Igjen kjempekjekt å lesa bloggen din om helgaturen. Alt det du får oppleva. Du e heldige. Det var og alle tiders å sjå bildene du hadde lagt inn. Ja, det var flotte blomster, men eg kan styra meg for marsvinå på grillen. Ha ei flotte helg. Klem fra farmor

    SvarSlett
  2. For en flott ungdomsgjeng! Dere er priviligerte som får oppleve så mye vakkert, godt, spennende og anderledes:-) Nyt det så lenge dere kan. Fra mor i Norge i flott høstvær

    SvarSlett