fredag 10. september 2010

Spanskundervisningen

Hei igjen!
I dag vil jeg fortelle om hvordan spanskundervisningen foregår. Vi har nå studert spansk i tre uker og har ei uke igjen før vi skal begynne å jobbe. Vi har mulighet til å fortsette med spansken da vi starter i jobben også, men det blir altså i tillegg til arbeidet.

Litt repetisjon først: Vi har tre timer med spansk mandag til fredag om formiddagen. Jeg tar timer sammen med Even og Trine. Det er fint å undervises sammen med dem, for det blir mye humor. Samtidig er de flinke til å være frampå å prate spansk, mens jeg ikke er så ivrig på å prate og heller lytter. Jeg har noe å lære av dem:) 

Vi bruker ei lærebok med all teorien vi trenger. Her står det masssevis av nye ord og gramatikk: akkurat som en arbeidsbok i et fag. Den har har også oppgaver hvor vi skal skrive setninger eller eks. fylle inn den riktige formen av verbet. Vi forsøker å ha dialoger oss tre i mellom og sammen med lærer Lilly. Det er jo viktig å snakke spansk, for det er jo mest den muntlige delen vi har behov for. Lilly skriver også dialoger på tavla som handler om å bestille noe i cafeteriaen her vi bor eller avtale pris med en taxi som kan kjøre oss hjem. Hun er flink til å anvende lærdommen vår på en måte i for bruk for den:) 

Vi har også hatt mer kreative timer: Vi har vært på rundtur i leiligheten hvor vi skulle finne det spanske ordet for tannbørste, pute, kopp, seng, duk, vindu, vask osv. Den lista ble lang, og jeg har enda ikke memorert den!!  I går laget vi chifles og maracuya-juice. Chiifles er laget av en grønn matbanan som heter verde(betyr grønn på spansk). Den skrelles og kuttes opp i tynne skiver før den friteres. Det smaker som chips. Chifles kan serveres med f.eks. kremost som dip. Mmm, godt! (men usunt...)


Maracuya-juice lages av frukten maracuya. Den ligner på pasjonsfrukt ved at den har mange frø inni med godt fruktkjøtt rundt. Vi graver ut fruktkjøttet med frøene og gir det noen runder i en blender sammen med litt vann og sukker. Deretter siler vi ut frøbitene. Veldig frisk og god juice:)


I spansktimene har vi også sunget lovsanger på spansk og fylt inn de ordene som manglet i teksten. Dessuten har vi gått til nærbutikken som er på størrelse med ei bu i Norge, for å navngi frukt og grønt. Det er kjekt å lære språket også på kreative måter, for det kan jo være nokså ensformig å skrive av verb-bøyninger på tavla, gjøre oppgaver i boka og stotre frem noen setninger.

Leksene tar en god time å fullføre. Vi får som regel noen oppgaver fra boka, noen verb vi skal bøye og noen setninger vi kan skrive for å bruke den gramatikken vi lærer. Jeg forsøker også å pugge litt gloser og se over det pensumet vi har gjennomgått etter hver økt. Det ligger mange timers arbeid i dette språket, men det er jammen mye som må repeteres mange ganger! Det er en tålmodighetsprøve for meg siden jeg synes det går så sent framover med vokabularet mitt.

Til sammen tar jo ikke spansken en hel arbeidsdag i antall timer, men det er til å bli trøtt av! All respekt til dem som klarer å lære seg et annet språk, for det ligger mye hardt arbeid bak:) Jeg håper at jeg er på god vei med spansken, selv om det ikke alltid føles sånn...

Hilsen fra Synne

2 kommentarer:

  1. Hei Synne! Idag er det lørdag. Var spent om du hadde skrevet i bloggen din. Kjekt å leso koss spanskundervisningen foregår. Det er sikkert vanskelig, men sikkert lettare når dokke får prøva dokke i praksis. Blir nok ekspertar
    når dokke e ferdige. Ellers staår det bra til her. Har hatt flott ver, men idag regner det.
    Ha ei fine helg Synne. Klem fra farmor

    SvarSlett
  2. Hei Synne!

    Nå håpte eg at du hadde oppdatert bloggen din, men ingen nye innlegg :( Håpe du har hatt ei fin helg (du va vel på tur)? Glede meg te å høre mer om kossen du har hatt det siden sist. Her i Bergen går det i det samme gamle med mye skole og studentforeningsarbeid. Men te helgå reise eg hjem te Stavanger, så det glede eg meg masse te!

    Klem Mari

    SvarSlett